De laatste tijd verschijnen er steeds meer artikelen in diverse media over de stijgende kosten van rijopleidingen. Iedereen lijkt er wel een mening over te hebben – logisch, want het gaat om aanzienlijke bedragen. Maar hoe terecht is deze discussie eigenlijk?
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat
Zelfs minister Madlener van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft zich over de lesprijzen uitgesproken. In een brief aan de Tweede Kamer, waarin hij onder andere de wachttijden bij het CBR bespreekt, stelt Madlener dat rijscholen met hogere uurtarieven vaak ook hogere slagingspercentages hebben. Dit intrigeerde mij, en ik besloot te onderzoeken of de gegevens die de minister aanhaalt, onderbouwd zijn. Mijn zoektocht bracht me bij een analyse van occasionsplatform AutoTrack.
Onderzoek door AutoTrack
AutoTrack heeft de actuele tarieven van ruim 1.500 Nederlandse rijscholen geanalyseerd. De kosten per rijles blijken aanzienlijk te verschillen per provincie. Zo is Friesland het duurst met een gemiddeld tarief van € 60,13 per 60 minuten, gevolgd door Gelderland (€ 59,62) en Utrecht (€ 59,31). Zeeland is het goedkoopst, met een gemiddelde van € 55,84 per les, terwijl Zuid-Holland daar net boven zit met € 56,64.
Een lager uurtarief betekent echter niet automatisch dat je goedkoper je rijbewijs haalt. Dat hangt mede af van het slagingspercentage van de rijschool. Uit het onderzoek blijkt dat de slagingspercentages sterk variëren, zowel per rijschool als per regio. Zo heeft Maastricht het hoogste slagingspercentage van alle grote steden met 64,1%, terwijl Rotterdam met 38,4% juist het laagste percentage noteert.
Duurdere rijscholen scoren beter
De analyse van AutoTrack toont aan dat goedkopere rijscholen doorgaans lagere slagingspercentages hebben. Rijscholen met een lesprijs van € 50 of minder per uur hebben een gemiddeld slagingspercentage dat 20,1% lager ligt dan rijscholen met tarieven boven de € 60 per uur. Hoewel dit geen garantie biedt, suggereert de onderzoeker van AutoTrack dat investeren in een iets duurdere rijschool op de lange termijn voordeliger kan zijn. Een goede klik met de rijinstructeur blijft natuurlijk ook essentieel.
Voor het volledige onderzoek van AutoTrack verwijs ik je naar: https://www.autotrack.nl/onderzoek/rijscholen
Conclusie
Een hoger tarief is natuurlijk geen garantie voor succes, maar het zegt wel iets over de rijschool. Volgens het onderzoek kan dit te maken hebben met beter opgeleide instructeurs, gebruik van moderner oefenmateriaal, of een andere lesmethode, zoals de modulaire aanpak van de RIS (Rijopleiding in Stappen). De cijfers van het CBR ondersteunen dit: RIS-kandidaten hebben een bijna 12% hoger slagingspercentage dan traditioneel opgeleide leerlingen.
In het rapport Van rijles naar rijonderwijs van Roemer wordt bovendien voorspeld dat maatregelen zoals de invoering van modulaire opleidingen de concurrentiedruk kunnen verminderen. Dit kan op termijn leiden tot hogere lesprijzen.
Een lesprijs van € 50 of minder is in deze tijd eigenlijk niet meer houdbaar. Voor dat bedrag kunnen rijscholen simpelweg niet alle kosten dekken, laat staan investeren in kwaliteit. Denk aan het bijscholen van instructeurs, stijgende brandstofkosten, verzekeringen, inflatie en eigen levensonderhoud. Ook ik ontdekte vorig jaar, na een grondige kostenanalyse, dat mijn tarieven te laag waren. Ik heb toen een prijsverhoging doorgevoerd.
Mijn advies: zet voor 2025 al je kosten nog eens goed op een rij en zorg ervoor dat je jezelf niet tekortdoet. Een eerlijke prijs voor kwalitatief goed rijonderwijs is essentieel, zowel voor jou als instructeur als voor je leerlingen.