Vanaf 1 januari 2026 verschuift de begeleiding van RIS-praktijkexamens van het CBR naar het IBKI. Een stap die juridisch klopt. Het IBKI is volgens de wet verantwoordelijk voor de WRM, maar die bij veel rijinstructeurs de wenkbrauwen doet fronsen. Want waarom wordt dit juist nu ingevoerd?
De overgang begint al in 2025
Hoewel de officiële overdracht per januari 2026 plaatsvindt, is de overgang al op 1 april 2025 gestart. Tot het einde van dit jaar kunnen instructeurs die vóór april 2026 hun WRM- en RIS-bevoegdheid moeten verlengen, nog terecht bij het CBR. Instructeurs die pas ná april 2026 moeten verlengen, vallen onder het IBKI.
Met andere woorden: de verandering heeft nú al gevolgen, ook al ligt de einddatum nog in de toekomst.
De verandering is logisch, maar de timing?
Laat ik helder zijn: ik snap en steun het uitgangspunt. De RIS-praktijkbegeleiding hoort thuis bij het IBKI. Daar gaat het niet om. Waar ik — en met mij vele collega’s — vraagtekens bij zet, is het moment waarop deze stap wordt genomen.
We staan als sector namelijk aan de vooravond van een veel grotere verandering: de implementatie van het Roemer-rapport. Dit rapport moet richting geven aan de toekomst van de rijopleiding in Nederland. Zou het dan niet logischer zijn om deze structurele wijziging door te voeren nadat die nieuwe koers duidelijk is?
IBKI wil niet wachten – en dat is begrijpelijk
Het IBKI heeft aangegeven dat wachten op de uitkomsten van Roemer geen optie is. Het traject kan lang duren, en de veranderingen zullen waarschijnlijk breder en complexer zijn. Daarnaast is het IBKI inmiddels goed voorbereid:
• De aanvraagprocedure blijft grotendeels gelijk
• De tarieven veranderen niet
• De beoordeling blijft zoals we gewend zijn
• Er zijn voldoende examinatoren beschikbaar
Dat is geruststellend. Toch wringt het ergens.
Wat schuurt er dan?
De communicatie kwam laat op gang. Veel instructeurs voelden zich overvallen door de aankondiging. De boodschap was helder, maar het moment waarop die naar buiten kwam, zorgde voor verwarring. En dat is zonde.
In een sector die volop in beweging is, hebben we juist behoefte aan duidelijkheid, rust en overzicht. Waarom deze stap dan nú zetten, in plaats van in samenhang met de bredere veranderingen die eraan komen?
Conclusie: verandering is prima, maar wel met visie
Verandering is onvermijdelijk — en vaak ook goed. Maar dan wel met visie, in samenhang met de toekomstplannen, en op een moment dat logisch aanvoelt voor de mensen die ermee moeten werken.
Deze stap voelt nu een beetje losgezongen van het grotere geheel. En dat is jammer. Want als we echt bouwen aan een toekomstbestendige rijopleiding, dan hebben rijinstructeurs vooral behoefte aan regie, transparantie en betrokkenheid.