Verkeersschool De Vries – WRM Bijscholing

Nieuwe regels voor rijinstructeurs, hoofdpijndossier, of bittere noodzaak?

Eind mei van dit jaar, zag ik op de website van RijschoolPro het artikel staan, dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat strengere regels voor rijinstructeurs en rijopleidingen wil verplichten. Tegelijkertijd stond dit artikel ook in andere media en verhitte de gemoederen flink. We wisten natuurlijk allemaal dat dit er aan zat te komen, zeker na het “Rapport Roemer”, alleen niet wanneer. Ik lees ook, dat de reacties op dit artikel alle kanten op gaan en dat is logisch: zoveel rijinstructeurs, zoveel meningen en dat mag ook. Zelf heb ik hierover ook een mening. Ik juich het toe, maar ik ben het niet met alles eens, zeker niet! Ik licht dit graag nader toe.

RIS ambassadeur
Ooit ben ik als rijinstructeur begonnen bij een grote rijschool in Den Haag. Hier werd ik gelijk bekend gemaakt met de Rijopleiding In Stappen (RIS). Tot op de dag van vandaag ben ik hen daar nog dankbaar voor. De RIS heeft mij, door de gestructureerde opbouw, heel veel houvast gegeven, iets waar ik als destijds als beginnend rijinstructeur, veel behoefte aan had, want hoe begin je in godsnaam? Momenteel geef ik al 8,5 jaar les conform de RIS-methode en kun je wel van me zeggen, dat ik een échte een RIS-ambassadeur ben 😊. Behalve RIS-instructeur ben ik ook RIS-docent en niet voor niets! Ik sta volledig achter het 4-fasen model, waar de Minister het in zijn artikel ook heeft en waarover ook in het Nationaal Leerplan van Royal Haskoning DHV, wordt gesproken.

Theorie versus praktijk
In het artikel van de Minister staan verder maatregelen waarvan ik denk, daar moeten we nog eens goed naar kijken. Wat theoretisch bedacht wordt, hoeft niet altijd te werken in de praktijk, soms werkt het zelfs helemaal niet. Gelukkig heeft de VRB daar ook iets over gezegd in het artikel van 7 juni jl. op de website van RijschoolPro.

Een voorbeeld van hoe theorie en praktijk elkaar bijten.
Rijden in het donker. Ik snap waar dit vandaan komt en ben het daarmee ook eens, maar het is onrealistisch, vooral in de zomer, want het wordt dan soms pas om 23.00 uur donker. Ik denk dat er geen instructeur is die zegt: “Ja, dat ga ik doen.” Zeker niet als je eerste leerling de volgende ochtend om 8.00 uur al weer in je auto plaats neemt. Zo ook de sanctie Praktijkbegeleiding , dat blijft maar een heet hangijzer.

Wat verder uit de verschillende artikelen blijkt, is dat er gelukkig niet veel instructeurs in de problemen gekomen zijn, maar het kan wel een behoorlijke impact hebben op iemands carrière en/of iemands privésituatie. Ik denk, dat we hier de menselijke maat dienen toe te passen en dat een commissie ieder geval apart bekijkt en toetst.

Blijft het feit, dat als je er echt zelf een potje van hebt gemaakt, je dan ook zelf de consequenties moet aanvaarden. En dat er iets dient te gebeuren, dat staat als een paal boven water. Rijinstructeurs die het niet zo nauw nemen met de verkeersveiligheid zijn ons een doorn in het oog en beschadigen het imago van de branche!
We maken allemaal de situatie wel eens mee dat er een leerling in je auto stapt die van een andere rijschool komt. Ze hebben óf geen goede voertuigbeheersing óf ze zijn te vroeg op examen gestuurd. En wat ik verder allemaal niet hoor van deze leerlingen over hun vorige instructeur:
– de instructeur zit constant te bellen
– sommige instructeurs hebben twee telefoons
– de instructeur bezorgt onder de rijlessen pakketjes
– de instructeur leest de krant tijdens de rijlessen, echt waar, geen grap!

Dit is slechts een greep uit de voorbeelden die ik van leerlingen hoor, maar geeft wel een beeld. Helaas niet iets om trots op te zijn.

Slotpleidooi
Ik ben van mening, dat we met z’n allen extra focus moeten leggen op verantwoord rijden. In mijn eerdere blogs heb ik het daar regelmatig over, want daar schort het bij onze jongere bestuurders (18-24 jaar) nogal eens aan. De RIS besteedt hier bijvoorbeeld aandacht aan in module 4.

De rijscholen van hoge kwaliteit hoeven trouwens niets te vrezen, die zijn al goed bezig. Rijscholen die nog een extra slag willen slaan en die het beste met de branche- en met hun leerlingen voorhebben: ga nu alvast de RIS-opleiding volgen, dan ben je straks iedereen een slag voor!

Share

Nieuwe regels voor rijinstructeurs, hoofdpijndossier, of bittere noodzaak?